onsdag 30. september 2009

I'm sorry I missed you, I had a secret meeting in the basement of my brain.

Puff, ting i England er utrolig stressende. I dag har jeg tatt en pause fra Fresher's Week for å komme meg litt inn i noe av den heftige informasjonsmengden jeg bør ha fått inn for lenge siden. Etter sikkert to timer på BathUni-sidene tror jeg at jeg forstår timeplanen min. Sånn nesten i alle fall. Jeg har heldigvis bare compulsory units dette semesteret, så trenger ikke å tenke på valgfag (bortsett fra at jeg har tenkt å ta fransk og academic writing på siden, og deadlinen er på mandag, hjelp)! Jeg finner heller ikke leselisten min som gjør meg noe urolig siden alt begynner på mandag.

I dag var første dag av induction'en min, og jeg har registrert meg (igjen!), vært på introduction talk med Head of Department, Chris Martin (som desverre ikke viste seg å være volkalisten  Coldplay. So Close!), Student Union Tour og mere til.

Introduction talk'en var jævlig skremmende for å si det mildt. Fullsatt, kjempe stort auditorium/forelesningssal, uten noen jeg kjente i det hele tatt. Head of Department begynner å snakke, og det første han sier er at vi er veldig flinke for å ha kommet her, fordi opptakskravet til UK-students er AAA eller AAB (det vil si toppkarakter). Jeg kom innmed 4,7, noe som er bra, men virkelig ikke topp. Nervøsiteten min stiger. "Obviously, you are all very smart. And you should be. This is a course for smart people. And we will make it hard for you." Jepp. Kan si at jeg ble ganske skremt av dette utsagnet. Jeg er jo virkelig ikke dum, men jeg tror ikke jeg var den skarpeste kniven i skuffen i denne salen for å si det sånn. Selvtillitten min ble ikke bedre av at min kjære professor begynte å forelese om finanskrisen. Jeg kan finanskrisen på norsk, men tydeligvis ikke på engelsk. Jeg må virkelig få meg en bok med økonomiske termer på engelsk, ellers blir det veldig Lost in Translation stemning her.

Hadde så lønsj med Edie, og vi var begge to ganske trøtte fra i går, da det var "beach party". Ganske heftig om jeg får si det.
SU-talken var grei, fant ut at de har ridning her! Så det skla jeg SÅ sjekke ut om/når jeg får tid.
I dag har det også vært et lite sports fair på the Parade (Campus-plassen som holder hele universitetet sammen). Det er faktisk det sykeste jeg har sett, jeg tror de har alle mulige sporter her. Roing, athletics, svømming, rugby, fotball, hockey, fekting, dansing, sportsgymnastikk, turn osv. Jeg ble helt overvelmet da jeg kom trøtt, fyllasyk og i dårlig tid til første talk klokken ni om morgenen.

Deretter var jeg på en talk om forskjellige fag du kan ta utenom cours'et. Hadde allerede tenkt å ta franksundervisning (det er til og emd gratis!) på fritida, men fant ut at en faktisk kunne få inkludert det i selve course'et. Det vil si at jeg får seks unit points isteden for tre, og får ta eksamen og alt.
Tenker også på å ta Academic Writing bare for å få en god start, siden jeg ikke akkurat vet hvordan man skriver akademiske engelske tekster.

I kveld var det også en welcome reception for alle nye studenter under Economics. Det var ganske hektisk, i og med at vi var sikkert 100 mennesker samlet i et lite klasserom. Kjente mer eller mindre ingen da jeg kom dit så det var litt akward, men det gikk greit etterhvert. Tror kanskje jeg har noen å sitte sammen med ved neste lecture, hehe. OG, noe jeg faktisk hadde forventet var interne Economics-vitser fra lærerne. DET skjedde. Jeg elsker tørr humor. Og vitsene var nesten like tørre som professorene. Jeg har møtt den ene tutoren min også, men han virker veldig lite tørr, ganske ung også, så dette er lovende. Og så er det vel tre damer og 22 menn. Men men...

Nå høres det ut som jeg er helt ute sosialt, og det er jeg forsåvidt innen for faget mitt. Kanskje jeg er fordomsfull, men de virker litt sære. Enten er det skikkelig økonomi-nerder eller litt sosse-jenter. Men det er selvsagt mange som virker hyggelige, og jeg skal absolutt ikke dømme noen før jeg snakker med dem, bare litt gossip på bloggen liksom. Det er vel lov? (Ikke at jeg har noe å si, siden jeg ikke er så veldig "populær og kul" heller da... Haha!)

Ok, følte meg veldig teit når jeg skrev det, men whatever. I have nothing to hide.

Men joda, jeg har venner, tro det eller ei. Har blitt ganske godt kjent med et par arkitekter, noen norske, mattefolk osv. Min "beste" venn så langt er vel Edie, og Helle fra Norge også ganske artig.

I kveld holder jeg meg altså inne bare for å ta en liten pause fra alkohol og oppdatere meg på diverse info. Jeg blir ganske sliten av å feste her, det tar faktisk helt av. I går var dte plutselig en gutt som bøyde seg ned for å stryke meg på leggen fordi han ville se om den leopard-mønstrete bomullstightsen min var ekte pels. Oh yes. Folk er helt ute, men det er veldig gøy, bortsett fra at musikken er helt elendig. Veldig trashy listepop greier, øh.

Men nå skal jeg sjekke ut diverse banker for å åpne en bankkonto og sikkert snoke litt mer på universitetssiden (det er den mest uoversiktlige og rotete siden jeg noen gang har vært inne på!) før jeg tar en tidlig kveld og er klar for i morgen!

(En liten funfact fra Bendik helt på slutten, i ekte Bendik-stil:
Her finner du verdens verste elskere

1. Tyskland
2. England
3. Sverige
4. Nederland
5. USA
6. Hellas
7. Wales
8. Skottland
9. Tyrkia
10. Russland

Haha.)

Toodles!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar