søndag 1. november 2009

I'm just a sweet transvestite from Transexual, Transylvania.

Dette innlegget skal ikke (bare) handle om meg og mitt "fantastiske" liv i Bath. I dag går vi fra halvveis patetisk moteblogg til halvveis patetisk politisk blogg. Tenkte jeg skulle skrive litt om transseksualitet siden det er Trans-uke og Elliot virkelig fullbyrdet det ved å gå kledd som Magenta fra The Rocky Horror Picture Show på Halloween-festen i går.

Først, litt raske fakta. Vi kan dele T'en i LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual and Trans) i tre, transseksuell, transkjønnet og transvestitt. En transkjønnet person er en mann eller kvinne som føler at de er født i feil kropp, en transseksuell er en transkjønnet person som går igjennom selve overgangen med hormoner og kjønnsoperasjoner for å forandre kjønn. Transvestitt er en mann eller kvinne som kler seg i hva samfunnet setter som standard kleskoder for det motsatte kjønn.

Dette er et ganske sårt tema, og vanskelig å snakke om fordi det er såpass personlig, at i alle fall jeg er redd for å fornærme noen ved å si noe feil, eller å generalisere for mye. Dette kommer av at det er alt for lite fokus på dette temaet i dag, og det er lett å glemme eller se bort fra transene i det skeive miljøet.

Personlig har jeg et veldig åpent forhold til kjønn. Her må vi skille mellom biologisk og sosialt kjønn. Dette kan være vanskelig hvis du ikke har vært inne på tanken før, spesielt fordi vi på norsk ikke har to separate ord for biologisk og sosialt kjønn som f.eks. på engelsk; sex og gender. Jeg tror ikke at vi bare kun har to sosiale kjønn, parallelle med de biologiske, men at det finnes et spekter der vi plasserer oss selv nærmere eller lengre fra ytterkantene som er de stereotypiske kjønnsrollene av menn og kvinner.

Slik jeg tenker, er det rollene i samfunnet som skaper behovet noen har for å identifisere seg som transkjønnet eller transvestitt i det hele tatt. Selv om mange nekter for det, ser vi stadig kjønnsrollene igjen i dagens samfunn, i media, barneoppdragelse, arbeidsmarkedet, bare se på hvordan gutter og jenter kler og oppfører seg forskjellig. I et samfunn fritt fra kjønnsroller ville det ikke være noe behov for termen transkjønnethet, fordi vi alle ville vært det. Se for deg et samfunn der seksualitet og kjønnsidentitet er flytende, hvor vi alle er individer, uavhengig av kjønn. Et samfunn hvor biologiske menn kan gå i blomsterkjole og det ikke kreves av jenter å barbere beina.

I et slikt samfunn, et såkalt kjønnsanarki, ville det vært mye enklere å være seg selv, og slippe å konstant bli minnet på hvilket kjønn du er, og hvordan du bør oppføre deg utifra det.

Er du enig/uenig? Jeg synes dette er kjempeinteressant, så bare kom med innspill. Skal prøve å gjøre bloggen litt mer politisk etterhvert, dette var en liten pilot.

Så, over til i går, Halloween-party på Wonky! Utrolig kjekt! Elliot, Jourdan, Laura og jeg dro sammen utover, men vi klarte selvfølgelig å ta toget for langt, så vi måtte gå av in the middle of nowhere og vente på neste tog tilbake, haha. Da vi endelig kom til Bristol dro vi innom The Apple, en cider-båt-bar. Ja det finnes faktisk. Her møtte vi opp med Bath Spa, Bristol Uni og UWE før vi dro til Wonkey som basically er et stort varehus med to etasjer hvor det spilles forskjellig musikk. Digget stempelet de hadde; "Wonky made me gay." Jeg hadde det utrolig kjekt, selv om jeg ikke husker så alt for mye. Og dumme meg, jeg fikk ikke tatt så veldig mange bilder, utenom av Elliot som seriøst forelsket seg helt i seg selv og tvang meg til å ta sånn hundre bilder av han. Fair enough, kostymet hans er i alle fall noe jeg kommer til å huske. Ta en titt under:






1 kommentar:

  1. KOMMENTAR!!!

    (sorry for manglende dybde og innhold paa kommentaren, men solen skinner og buenos aires venter paa meg. so little time, so much osv. i det minste holdt jeg mitt loefte)

    SvarSlett